دعای عرفه شالوده حماسه عاشوراست/ کسانی که امام حسین(ع)را از سفر به کوفه نهی کردند، عارف واصل نبودند
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۰۰۲۶۴
حجت الاسلام دریاباری گفت: به اعتقاد من تمام حماسه عاشورا را میتوان مثلثی دانست که اضلاع سه گانه آن عرفان و دعای عرفه، حماسه مسلم بن عقیل(ع) در کوفه و حرکت قافله عشق از مکه به قصد کوفه است.
حجت الاسلام سید علی دریاباری مفسر قرآن و کار شناس امور دینی در گفتوگو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان فضیلت های روز عرفه پرداخت و گفت: روز ۹ ذی الحجه سال ۶۰ هجری دو واقعه مهم رقم خورد که در خلق حماسه عاشورایی نقش بسزایی داشته است و از شگفتیهای تاریخ این است که این دو واقعه هم زمان به وقوع پیوسته است، یکی خروج سلطان عشق امام حسین(ع) از مکه به قصد کوفه و دیگری خروج سفیر عشق حضرت مسلم بن عقیل از خانه طوعه به قصد دفاع از حریم ولایت که هر دو واقعه در یک روز و همزمان اتفاق افتاد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجت الاسلام دریاباری با اشاره به اینکه در ادبیات دینی اسامی عارف و زاهد و عابد اسامی آشنایی هستند، گفت: به بیان شیخ الرئیس در نمط دهم اشارات عابد در مقابل عارف و زاهد به کسی گفته میشود که زیاد عبادت میکند به قصد بهره مندی از نعمتهای اخروی اگر چه از نعمتهای دنیوی هم استفاده میکند. زاهد در مقابل عارف و عابد به کسی گفته میشود که از لذتهای حلال برای رسیدن به نعمتهای بهشتی اعراض میکند....اما عارف در مقابل عابد و زاهد به کسی گفته میشود که تمام همتش را مصروف در اتصال نفس به عالم قدس می سازد تا به حق واصل شود،عارف فقط ذات حق را می جوید....یا غایه آمال العارفین .....یا غایه منی المحبین....
کارشناس امور دینی توضیح داد: عارف از خدا خود خدا را میخواهد نه غیر خدا را ...به قول حافظ گدای کوی تو از هشت جنت مستغنی است....اسیر بند تو از هر دو عالم آزاد است...سلطان عشق دعای عرفه را با این جملات شروع فرمودند... الحمدالله الذی لیس لقضائه دافع ولا لعطائه مانع.....دعا را از حاکمیت مطلق قضای الهی شروع فرمودند. این که هیچ دافعی و رادعی و مانعی از جریان قضای الهی وجود ندارد و سراسر عالم محو قضای الهی و تسلیم اراده اوست. این باور باوری از روی معرفت ویژه نسبت به نظام هستی است. امام می فرماید که هیچ مانعی از عطای الهی نیست اما مهم شناخت عطایای الهی است، عارف شهادت را و اسارت را عطای الهی میداند بر خلاف عابد و زاهد غیر عارف. به همین دلیل همه کسانی که امام را از سفر به سوی کوفه نهی می کردند، عارف واصل و عاشق کامل نبودند؛ اگر چه عابد و زاهد و عاقل بودند اما در تقابل عابد و زاهد و عاقل با عارف، حماسه حسینی عارف پرور است صد البته هر عارفی عاقل و عابد و زاهد هم هست.
وی باتأکید براینکه امروز نیز تفاوت مقام معظم رهبری با بسیاری افراد در همین عرفان است تصریح کرد: اگرعرفان و عشق باشد، بصیرت، شجاعت و ایثار هم هست. سلطان عشق در ادامه جملات آغازین دعای عرفه چنین فرمودند: ولا کصنعه صنع صانع و هو الجواد الواسع....هیچ صنعی و هیچ هنری مثل صنع و هنر پروردگار نیست و صنع و هنر بی نظیر حق در وصف جوادش ظهور می یابد. سبحان الله....چه جمله عجیبی صنع بی نظیر پروردگار در بخشندگی او تجلی می یابد وهو الجواد الواسع....جواد یعنی بخشنده آن هم بخشنده ای که بخشش او وسیع و بی منتهاست. و برحمتک التی وسعت کل شی. در فراز دیگری از دعای عرفه سلطان وجود به محبوبش عرض می کند الهی من ذا الذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا. خدایا چه کسی است که طعم محبت تو را بچشد و بدل از تو و بجای تو دیگری را قصد کند. این فقره از دعا یک کتاب شرح میخواهد. آری کسی که طعم محبت خدا را چشید شب عاشورا به سلطان عشق عرض میکند کشته شدن برای من از عسل شیرین تر است....و مانند سفیر عشق در حین اسارت برای امیرعاشقان اشک می ریزد نه برای خود.
حجت الاسلام دریاباری اضافه کرد: آنکه طعم محبت خدا که همان محبت حسین است را کاملا چشید میگوید برای کشته شدن خودم اشک نمیریزم من و همه فرزندان و همه برادران و همه کسانم فدای حسین(ع). این عرفان است که این کشور را حفظ کرده است؛ امام از آغاز دعای عرفه از صنع بی نظیر حق سخن می گوید؛ این صنع و هنر بی نظیر خدا آن طور که در کوفه و کربلا تجلی کرد در هیچ جای تاریخ تجلی نکرد. این عبارت دعا ولا کصنعه صنع صانع را کنار این کلام حضرت زینب بنشانید که می فرماید: ما رایت الا جمیلا.....سبحان الله این برادر و خواهر در توحید چه دیدند و چه کردند؟ روز عرفه را قدر بدانیم؛ این روز از هر دو منظرش از منظر آن چه که در کوفه گذشت شهادت مظلومانه و دلیرانه سفیر که به مصداق آیه السابقون السابقون اولئک المقربون پیش قراول حماسه عاشورایی بوده و چه از منظر حرکت سلطان شهادت با اعوان و انصارش به سوی کوفه و چه از منظر دعای عرفه.
این کارشناس امور دینی در پایان گفت: به اعتقاد من تمام حماسه عاشورا را میتوان مثلثی دانست که اضلاع سه گانه آن 1.عرفان و دعای عرفه ۲. حماسه سفیر عشق در روز عرفه در کوفه ۳. حرکت قافله عشق از مکه به قصد کوفه به دنبال نامه جناب مسلم برای محبوبش و امامش ...این سه ضلع امروز و برای همیشه تاریخ یک دوره درس دین شناسی برای همه است. دعای عرفه درس عرفان است که خود عالمی دارد. حرکت امام از مکه به قصد کوفه این درس را میدهد که باید با حفظ شریعت و برای وصول به حقیقت از شریعت عبور کرد و مکه و کعبه که نماد شریعت است را ترک کرد. و چه زیبا فرمودند.....دوش از مسجد سوی میخانه آمد پیر ما.....چیست یاران طریقت بعد از این تدبیر ما . همچنین شهادت حضرت سفیر این درس را میدهد که باید برای دفاع از ولایت و حقیقت در تنهایی تنها در برابر یک شهر سپاه از مرگ نهراسید و نهنگ وار در دریای بلا ورود کرد تا با شهادت به حق وصول کرد.
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: روز عرفه عاشورا حجت الاسلام عابد و زاهد دعای عرفه سلطان عشق بی نظیر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۰۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وضعیت میدان در جنگ شناختی را رسانهها و روایتها تعیین میکنند
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام حسن مصلح در خطبههای نماز جمعه برازجان با تسلیت سالروز شهادت امام صادق علیه السلام اظهار کرد: ائمه ما (ع) زجر و مصیبتشان به خاطر این بود که دنبال حاکمیت الهی بودند؛ اگر امام صادق و امام باقر یک گوشه مینشستند و چند نفر دور خودشان جمع میکردند و فقط مسأله شرعی میگفتند، کسی به آنها کاری نداشت.
وی با گرامیداشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر بیان کرد: جمعیت هلال احمر با تربیت امدادگران جوان و با آموزش افراد متخصص و دلسوز برای مقابله با حوادث و اتفاقات احتمالی در جامعه می کوشد که اعضای جامعه را در مقابل رخدادها مصونیّت بخشیده و زمینه پیشگیری از وقایع احتمالی را بیش از پیش فراهم آورد.
امام جمعه دشتستان با اشاره به حمایت دانشجویان دانشگاههای آمریکا و اروپا از مظلومان فلسطین افزود: حوادث این روزهای دانشگاههای آمریکا و اروپا و اعلام حمایت دانشجویان این دانشگاهها از مظلومان فلسطین و انزجار از جنایات دهشتناک صهیونیستها، رویدادی بیسابقه را رقم زده است.
وی تاکید کرد: در هر نقطهای از عالم، هر نهضت و جریانی که با هدف بیداری ملّتها و رهایی آنها از بندهای استثمار و استعمار قد علم کرده است، نظامهای مستکبر جهانی در پی سرکوبی و خاموش کردن صدای این بیداری برآمدهاند.
مصلح تصریح کرد: موضوع اصلی این دشمنان بشریت که بهعنوان یک راهبرد اساسی از سوی آنان دنبال میشود، جلوگیری از شکلگیری این آگاهی و بیداری عمومی است زیرا اگر این بیداری شکل بگیرد منافع آنها به خطر میافتد.
وی با اشاره به حماسه وعده صادق تاکید کرد: حماسهها، روایت فتح میخواهند؛ و الا چنان دستخوش تحریف میشوند که اصل ماجرا کاملاً تغییر ماهیت میدهد و یا کاملاً از حافظهها محو میگردد. این واقعیت یکی از بزرگترین درسهای قیام عاشورا است.
امام جمعه دشتستان افزود: امروز در فضای جنگ شناختی، وضعیت میدان را رسانهها و روایتها تعیین میکنند. حماسه وعده صادق، نه تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه چون مواجهه مستقیم با طلسم حیات و شیشه عمر تمدن مادی غرب یعنی اسرائیل داشته است، بیش از سایر حماسهها به روایت فتح نیازمند است.
کد خبر 6095645